Ο Carl Jung για τους δασκάλους

Ο Carl Jung για τους δασκάλους
"Ο καθένας μας θυμάται με σεβασμό τους καλούς δασκάλους του αλλά με ευγνωμοσύνη αυτούς που κατάφεραν να αγγίξουν την ψυχή μας. Το σχολικό πρόγραμμα είναι ένα απαραίτητο υλικό αλλά η ζεστασιά είναι το βασικό ζωτικό στοιχείο τόσο για ένα αναπτυσσόμενο φυτό όσο και για την ψυχή ενός παιδιού." (Ο Carl Jung για τους δασκάλους)

Κυριακή, 13 Φεβρουαρίου 2011

Παρέμβαση για την εκπαίδευση στο Δημοτικό Συμβούλιο Πυλαίας


Με αφορμή το θέμα της πενιχρής έκτακτης επιχορήγησης πολύ λίγων σχολείων του δήμου μας, για να λύσουν το πρόβλημα της θέρμανσής τους για μερικές μέρες, θα ήθελα να θέσω στο δημοτικό συμβούλιο, ένα πάρα πολύ σημαντικό θέμα κατά την άποψη της παράταξής μας, του Δικτύου Ενεργών Πολιτών.

Δυστυχώς ήταν περιορισμένη η σημασία που δόθηκε προεκλογικά στα ζητήματα της παιδείας ενόψει των εκλογών της 7ης Νοεμβρίου για την τοπική αυτοδιοίκηση. Και όμως, τόσο η παιδεία όσο και η εκπαίδευση μπορούν να ωφεληθούν σημαντικά από μια τοπική αυτοδιοίκηση που είναι σταθερά προσανατολισμένη στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Αντίθετα, προκύπτουν σοβαροί κίνδυνοι όταν βασικός στόχος της είναι η εξυπηρέτηση άλλων συμφερόντων ή σκοπών.

Καταρχήν, η νέα «αρχιτεκτονική» στη δομή της T.A., έχει να κάνει πρώτα και κύρια με την απαλλαγή της πολιτείας από τις ευθύνες της απέναντι στους πολίτες, με τη μετακύλιση του κόστους κοινωνικών και άλλων υπηρεσιών στην T.A. και μέσω αυτής στις πλάτες των πολιτών

Tο κράτος, κρατάει για τον εαυτό του κρίσιμους και χρήσιμους μηχανισμούς για την εξουσία του απέναντι στο λαό και την εργατική τάξη, όπως τις δυνάμεις ελέγχου και καταστολής, δικαιοσύνη, στρατό, αστυνομία, φυλακές κ.λπ., τους φοροεισπρακτικούς μηχανισμούς, τη δημόσια περιουσία κ.λπ. Aντιθέτως, στους Δήμους και στις Περιφέρειες στέλνει τα «βαρίδια» των τομέων του Προγραμματισμού και Aνάπτυξης, Yποδομών - Mεταφορών - Eπικοινωνιών, Xωροταξίας-Πολεοδομίας και Περιβάλλοντος, Φυσικών Πόρων-Eνέργειας-Bιομηχανίας, Eμπορίου, Tουρισμού και Aπασχόλησης, Eκπαίδευσης, Πολιτισμού και Aθλητισμού, Γεωργίας -Kτηνοτροφίας και Aλιείας, Πολιτικής Προστασίας.

Γενικά η αποκέντρωση είναι κάτι που κρινεται θετικά, αλλά δεν μπορει να εξεταστεί ουδετερα και αφηρημενα.

Για παράδειγμα

Το πρώτο βήμα της πολιτικής της αποκέντρωσης της εκπαίδευσης ήταν η παράδοση των παιδικών σταθμών στους δήμους. Αποτέλεσμα; Οι περισσότεροι δήμοι επιβάρυναν τους εργαζομένους με τη χρηματοδότηση των παιδικών σταθμών, με αυξήσεις στα δίδακτρα ή τροφεία και άλλες έκτακτες εισφορές. Επιπλέον, οι παιδικοί σταθμοί μετατράπηκαν σε πεδία εφαρμογής των ελαστικών μορφών εργασίας, αφού οι περισσότεροι εργαζόμενοι προσλαμβάνονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και έργου έτσι ώστε να βρίσκονται σε κατάσταση εργασιακής ομηρίας. Επιπλεον έγιναν μεγάλες περικοπές. Για παράδειγμα στο δήμο Πυλαίας φέτος το 50% των παιδιών δεν έγιναν δεκτά στους παιδικούς σταθμούς, λόγω των περικοπών.

Είναι φανερό ότι μέσα από την επιχείρηση «αποκέντρωση της εκπαίδευσης» προωθείται η ιδιωτικοποίηση και δοκιμάζεται συνολικά το μοντέλο του ευέλικτου, «αποκεντρωμένου» σχολείου της αγοράς. Συγκεκριμένα επιδιώκεται η καθήλωση ή και μείωση των κρατικών δαπανών για την εκπαίδευση και η μετάθεση του κόστους λειτουργίας των σχολικών μονάδων στους δήμους και ουσιαστικά στους εργαζόμενους, με την επιβολή τοπικής φορολογίας.

Με άλλα λόγια, η χρηματοδότηση κάθε σχολικής μονάδας θα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις οικονομικές δυνατότητες κάθε δήμου. Οι δήμοι με τη σειρά τους θα μεταθέτουν την οικονομική επιβάρυνση στους πολίτες είτε επιβάλλοντας δίδακτρα είτε άλλες εισφορές ή φόρους. Αν δεν μπορούν να ανταποκριθούν, τότε τα σχολεία θα υπολειτουργούν ή θα αναγκαστούν να δεχτούν τις «ευεργεσίες» των «χορηγών»

Ο Εκπαιδευτικός κόσμος διανύει μια εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο όπου εξαγγελίες του υπουργείου για το «νέο σχολείο» οδηγούν το δημόσιο σχολείο , την δωρεάν παιδεία, τις ευκαιρίες μάθησης, τα εργασιακά δικαιώματα και γενικότερα όλες τις κατακτήσεις του εκπαιδευτικού κινήματος σε κατεδάφιση με πρόσχημα την οικονομική κρίση και όχημα το μνημόνιο και τις επιταγές της ΕΕ και του ΔΝΤ. Πιστεύουμε οτι αυτό η νέα Δημοτική Αρχή πρέπει να το δει σοβαρά.

Τηλεγραφικά έχουμε:

* Προώθηση της συγχώνευση ή και κατάργησης εκατοντάδων σχολείων και η σύνδεση της χρηματοδότησης της σχολικής μονάδας με την... "αποτελεσματικότητα".

Άρα το χρόνιο αίτημα των δημοτών μας να δημιουργηθούν νέες σχολικές μονάδες στο δήμο μας ώστε να πάψει η ασφυξία αρκετών σχολείων μας (πχ 1ο Γ/σιο Πυλαίας =400 παιδια) παραμένει όπως φαίνεται στα αζήτητα. (Όπως επίσης το ημιτελές- σχεδόν- τελειωμένο νέο Λύκειο Φιλύρου που μετατράπηκε σε σκουπιδότοπο, δεν θα τελειώσει ποτέ.)

* Περικοπή των κρατικών δαπανών για την εκπαίδευση

Με νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου η κυβέρνηση προωθεί την υποκατάσταση κρατικών πόρων από ιδιωτικούς για τη λειτουργία των σχολείων, αφού μάλιστα για πρώτη φορά φέτος στον προϋπολογισμό οι δαπάνες για την Παιδεία πέφτουν κάτω από το 3%. (2,67%).

* Αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών και μείωση διορισμών.

Αρα

Το πέρασμα του "Καλλικράτη" στα σχολεία θα είναι φονικό. Οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών ανατρέπονται , ενώ η σχολική μονάδα τίθεται υπό την κηδεμονία της "κοινωνικής λογοδοσίας", με όρους που την καθιστά ανά πάσα στιγμή υπόλογη, ένοχη και άρα ανάξια να υπάρχει.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν αρνείται ότι στόχος είναι η "οικονομικότητα".

Αναφέρεται στο κείμενο του υπουργείου Παιδείας:

"Η ενίσχυση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας και η μετατροπή της από φορέα με αποκλειστικά εκτελεστικές αρμοδιότητες σε φορέα γόνιμης συνδιαμόρφωσης της εκπαιδευτικής πολιτικής αποτελεί κεντρική επιδίωξη".

Ποιά πραγματικότητα κρύβεται πίσω από τα ωραία αυτά λόγια; Η αυτονομία έχει να κάνει άμεσα με τη χρηματοδότηση. Τα σχολεία με τους πετσοκομένους πόρους, θα επιδοθούν σε ένα κυνήγι εξασφάλισης πόρων τόσο από τους δημότες όσο και από επιχειρήσεις της τοπικής κοινωνίας. Και ο Διευθυντής θα μετατραπεί σε μάνατζερ για να βρεί πόρους και να καλύψει τις ανάγκες του σχολείου, ενώ οι γονείς θα διοργανώνουν καλούς εράνους. (Ήδη στο σχολείο μας, τα τρέχοντα έξοδα, για ηλεκτρολόγο, για το φωτοτυπικό μηχάνημα και για άλλες μικροεπιδιωρθώσεις πληρώνουν οι γονείς, μια και η περιουσία του σχολείου δεν ξεπερνάει τα 8,97 ευρω μέχρι τώρα).

Και ποιός μπορεί να αμφιβάλει οτι αυτό δεν θα φέρει στο μέλλον το σχολείο σε στενή οικονομική εξάρτηση από τοπικά επιχειρηματικά συμφέροντα, άρα τελικά την ενίσχυση της ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης;

Όλο αυτό θα περνάει μέσα από τη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης και στη συνέχεια της "κοινωνικής λογοδοσίας". Τα σχολεία κάνουν ένα πλάνο, λένε τι χρειάζονται και πώς θα βρουν αυτά που χρειάζονται, το πλάνο δημοσιοποιείται και στη συνέχεια αυτοαξιολογούνται για το αν τα κατάφεραν. Όλο αυτό θα ήταν χωρίς νόημα αν έμενε στο εσωτερικό πεδίο. Με τις προτάσεις έρχεται και το εξωτερικό, που ακούει στο όνομα "θεσμοί κοινωνικής λογοδοσίας". Και δεν θα είχαμε πρόβλημα με την κοινωνικη λογοδοσια -άλλωστε είμαστε υπέρ του κοινωνικού ελέγχου- αν αυτη δεν είχε το στοιχειο της τιμωριας.

Τι θα γίνει το σχολείο που δεν θα περάσει το τεστ της κοινωνικής λογοδοσίας; Θα ενισχυθεί στην αντιμετώπιση των προβλημάτων ή θα τιμωρηθεί;

Απότην εμπειρία της εφαρμογής τέτοιων πολιτικών στις αγγλοσαξονικές χώρες το σχολείο που δεν αξιολογείται καλά υφισταται κυρώσεις μέχρι και κλείσιμο, οι εκπαιδευτικοί απολύονται και τα παιδιά ψάχνουν να βρουν σχολείο με τη ρετσινιά των αποτυχημένων.

Μακροπρόθεσμα λοιπόν το αποτέλεσμα θα είναι ο μαρασμός των σχολείων, η κατηγοριοποίηση τους, σε καλά, κακά σχολεία, σε σχολεία φτωχών, μεταναστών, αρίστων, κλπ

Θα θέλαμε ως Δίκτυο Ενεργών πολιτών Πυλαίας Χορτιάτη να συζητηθεί το θέμα σε ξεχωριστό Δημοτικό Συμβούλιο, αφού πρώτα γίνει μια αποτύπωση της κατάστασης των σχολείων όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, με σκοπό να πραγματοποιηθεί μια ημερίδα με θέμα Τοπική αυτοδιοίκηση και Εκπαίδευση και συγκεκριμενα για τα σχολεία του δημου Πυλαίας –Χορτιάτη, με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να αντιμετωπίσουμε προς όφελος της κοινωνίας των πολιτών, αυτά που ερχονται....

Ε. Πατκου

(Δημ .Σύμβουλος-Δίκτυο Ενεργών Πολιτών- Δήμου Πυλαίας Χορτιάτη)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου