Ο Carl Jung για τους δασκάλους

Ο Carl Jung για τους δασκάλους
"Ο καθένας μας θυμάται με σεβασμό τους καλούς δασκάλους του αλλά με ευγνωμοσύνη αυτούς που κατάφεραν να αγγίξουν την ψυχή μας. Το σχολικό πρόγραμμα είναι ένα απαραίτητο υλικό αλλά η ζεστασιά είναι το βασικό ζωτικό στοιχείο τόσο για ένα αναπτυσσόμενο φυτό όσο και για την ψυχή ενός παιδιού." (Ο Carl Jung για τους δασκάλους)

Κυριακή, 20 Φεβρουαρίου 2011

Γ.Μυλόπουλος: Δεν αποτελούν βάση συζητήσεως οι προτάσεις της κ. Διαμαντοπούλου


Το Μνημόνιο και η πολιτική λιτότητας στην Παιδεία απειλεί όχι απλώς την εύρυθμη λειτουργία των πανεπιστημίων, αλλά και την ίδια τους την ύπαρξη, προειδοποιεί ο πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Γιάννης Μυλόπουλος. Επικρίνει τις αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Παιδείας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τονίζει ότι οι προτάσεις της κ. Διαμαντοπούλου δεν μπορούν να αποτελέσουν το πλαίσιο διαλόγου για το μέλλον του ελληνικού πανεπιστημίου, διότι βρίσκονται σε λάθος κατεύθυνση.

* Τι επιπτώσεις υπάρχουν από την εφαρμογή του μνημονίου στα ΑΕΙ;

Η πολιτική της λιτότητας έχει πλήξει με τον χειρότερο τρόπο τα πανεπιστήμια. Η περικοπή κατά 33% του κρατικού προϋπολογισμού αναγκάζει τα ΑΕΙ να λειτουργήσουν με λιγότερα χρήματα από αυτά που χρειάζονται για την κάλυψη των ανελαστικών δαπανών τους και αυτό θέτει σε κίνδυνο όχι απλώς την καλή λειτουργία των πανεπιστημίων, αλλά ακόμη και την ίδια τους την ύπαρξη. Γι' αυτό στο ΑΠΘ, στην πρώτη Σύγκλητο της φετινής ακαδημαϊκής χρονιάς, συζητήσαμε την οικονομική κατάσταση και εκδώσαμε ψήφισμα, σύμφωνα με το οποίο θα πρέπει η Παιδεία να εξαιρεθεί από την πολιτική της λιτότητας, πολιτική που πλήττει τον δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης και υπονομεύει τους ποιοτικούς στόχους των ελληνικών πανεπιστημίων.

* Πρόσφατα έγινε στη Θεσσαλονίκη συνάντηση των διοικήσεων των πανεπιστημίων της βόρειας Ελλάδας (ΑΠΘ, Δημοκρίτειο, Μακεδονίας, Θεσσαλίας, Ιωαννίνων και Αιγαίου), από την οποία έγινε φανερό ότι κανένα πανεπιστήμιο δεν συμφωνεί με τις ρυθμίσεις που προωθεί η κ. Διαμαντοπούλου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τα συμπεράσματα αυτής της συνάντησης ποια ήταν;

Και τα έξι πανεπιστήμια εξέφρασαν την απόλυτη δυσαρέσκειά τους για τις προτάσεις της κυβέρνησης για τα ΑΕΙ και συμφώνησαν ότι τα ελληνικό πανεπιστήμιο χρειάζεται αλλαγές, αλλά σε διαφορετική κατεύθυνση από αυτήν που ορίζει το υπουργείο Παιδείας. Οι αλλαγές πρέπει να έχουν την κατεύθυνση του δημόσιου χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, της προάσπισης της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ, του σεβασμού της ακαδημαϊκής και επιστημονικής δεοντολογίας, η οποία κινδυνεύει από την κατάργηση των τμημάτων και την υποκατάστασή τους από τις σχολές. Να υπογραμμίσω, επίσης, ότι η Σύγκλητος του ΑΠΘ απέρριψε τις προτάσεις του υπουργείου θεωρώντας ότι δεν αποτελούν βάση διαλόγου για τις αλλαγές που χρειάζεται το ελληνικό πανεπιστήμιο και αντ’ αυτών προχώρησε σε εσωτερικό διάλογο, ο οποίος κατέληξε σε μια σειρά από προτάσεις και διεκδικήσεις. Αυτές στηρίζονται σε αποφάσεις 40 γενικών συνελεύσεων τμημάτων, τις οποίες στη συνέχεια επεξεργάστηκαν και κωδικοποίησαν οι αρμόδιες συγκλητικές επιτροπές.

* Η κυβέρνηση ωστόσο φέρεται αποφασισμένη να περάσει τις αλλαγές στα ΑΕΙ, παρά την κάθετη διαφωνία των πανεπιστημιακών αρχών της χώρας. Ποια είναι τα επόμενα βήματα που σχεδιάζετε;

Εμείς έχουμε καταθέσει, όπως προείπα, ολοκληρωμένο πλαίσιο προτάσεων και διεκδικήσεων. Αυτό το πλαίσιο συζητάμε και στη σύνοδο των πρυτάνεων, ενώ ήδη το έχουμε στείλει στο υπουργείο Παιδείας, στα πολιτικά κόμματα και στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Επίσης το παρουσιάσαμε στην ηγεσία του υπουργείου, στον πρόεδρο της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Αλ. Τσίπρα και στο μέλος του Π.Γ. του ΚΚΕ Ν. Σοφιανό, ενώ τις προσεχείς ημέρες θα το παρουσιάσουμε και στα άλλα πολιτικά κόμματα. Στόχος είναι να καταρρίψουμε την κυβερνητική προπαγάνδα ότι τα πανεπιστήμια δεν έχουν θέσεις και προτάσεις, όπως και τον ισχυρισμό ότι η πρόταση του υπουργείου Παιδείας είναι μονόδρομος. Υπάρχει εναλλακτική πρόταση, η οποία όχι μόνο είναι εφικτή, αλλά έχει εφαρμοστεί και στο μεγαλύτερο μέρος των πανεπιστημίων του κόσμου.

Εμείς, αντίθετα με την κυβέρνηση που προωθεί τη δημιουργία Συμβουλίων Διοίκησης στα οποία θα μεταφερθούν οι αρμοδιότητες της Συγκλήτου και του Πρυτανικού Συμβουλίου, υποστηρίζουμε ότι τα πανεπιστήμια πρέπει να αυτοδιοικούνται. Αυτό σημαίνει ότι οι διοικήσεις τους πρέπει και να προέρχονται και να εκλέγονται από την πανεπιστημιακή κοινότητα, αλλά παράλληλα πρέπει να θεσμοθετηθούν όργανα ελέγχου, εποπτείας και κοινωνικής λογοδοσίας, τα οποία λείπουν παντελώς. Σήμερα οι πρυτανικές αρχές είναι υπεύθυνες τόσο για τη διοίκηση των πανεπιστημίων όσο και για τον πειθαρχικό έλεγχο και αυτό συνιστά συγκέντρωση εξουσιών που πρέπει να αλλάξει. Κοινώς, πρέπει να περάσουμε σε μια νέα φάση διάκρισης εξουσιών στα πανεπιστήμια και έτσι θα αντιμετωπιστούν τα εσωτερικά προβλήματα των πανεπιστημίων, όπως τυχόν φαινόμενα διαφθοράς, νεποτισμού, οικογενειοκρατίας, τα οποίο κατά καιρούς εμφανίζονται.

Πηγή Αυγή της 20-2-11

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου