Ο Carl Jung για τους δασκάλους

Ο Carl Jung για τους δασκάλους
"Ο καθένας μας θυμάται με σεβασμό τους καλούς δασκάλους του αλλά με ευγνωμοσύνη αυτούς που κατάφεραν να αγγίξουν την ψυχή μας. Το σχολικό πρόγραμμα είναι ένα απαραίτητο υλικό αλλά η ζεστασιά είναι το βασικό ζωτικό στοιχείο τόσο για ένα αναπτυσσόμενο φυτό όσο και για την ψυχή ενός παιδιού." (Ο Carl Jung για τους δασκάλους)

Κυριακή, 20 Μαρτίου 2011

Η ύβρις της κατάργησης των σχολείων


Εξέγερση έχει προκαλέσει σε όλη τη χώρα η ασέβεια της κυβέρνησης του Μνημονίου να βάλει λουκέτο σε 1.237 σχολεία. Ποτέ άλλοτε δεν υπήρξε γύρω από ένα εκπαιδευτικό θέμα τέτοια ομοψυχία. Γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί, συνδικάτα, τοπικοί φορείς, δημοτικές αρχές, κάτοικοι χωριών και πόλεων συνασπίζονται για να σώσουν τα σχολεία τους.

Οι μορφές πάλης φτάνουν ακόμη και σε απεργία πείνας. Αυτή τη μορφή επέλεξαν οι μαθητές του Λυκείου της Τσαριτσάνης στη Λάρισα για να πουν "κάτω τα χέρια από το σχολείο μας". Καταλήψεις, αποχή από τα μαθήματα, διαδηλώσεις, κλείσιμο δρόμων, πολιορκίες περιφερειακών διευθύνσεων εκπαίδευσης. Η Ελλάδα σηκώνει μαύρη σημαία απ' άκρου εις άκρον. Η ύβρις της κυβέρνησης δεν θα περάσει.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας παρακολουθεί έντρομη τις εξελίξεις. Απειλεί μεν με τον μπαμπούλα των απουσιών η υπουργός Παιδείας, περνάει στην αντεπίθεση κατηγορώντας συνδικαλιστές και δημάρχους ότι κάνουν τα παιδιά τηλεοπτικό θέαμα, αλλά ξέρει ότι κανένας αυταρχισμός και καμία συκοφάντηση δεν μπορεί να σταματήσει αυτό το ξέσπασμα οργής. Τους τα έκοψαν όλα. Μισθούς, συντάξεις, δουλειές, οικονομίες.

Τσακισμένη η επαρχία. Γονατισμένα τα αστικά κέντρα. Ε, δεν θα τους πάρουν και τα σχολεία. Δεν θα τους κλέψουν κι αυτή την ανάσα.

Για το υπουργείο Παιδείας και τους παρατρεχάμενους διευθυντές, τα σχολεία που σβήνουν από τον χάρτη είναι απλοί αριθμοί. Ναι, ένας αριθμός είναι το Λύκειο Τσοτυλίου στην Κοζάνη. Για την περιοχή και για τους μαθητές του, όμως, είναι ένας πνεύμονας ζωής, μια ζωντανή ιστορία. Το κλείνουν. Κλείνουν ένα σχολείο που ιδρύθηκε το 1871 με άδεια του σουλτάνου και από τότε δεν το πείραξε κανένας. Κλείνουν ένα σχολείο με άριστες κτηριακές εγκαταστάσεις, με πολλές επιτυχίες στις εξετάσεις, με μια βιβλιοθήκη που αριθμεί 5.000 τίτλους και είναι η μεγαλύτερη του νομού.

Τους στέλνουν 78 χλμ. μακριά

Για την κ. Διαμαντοπούλου το Γυμνάσιο Γάβρου στην Καστοριά είναι ένας αριθμός. Για τα παιδιά του και την τοπική κοινωνία είναι η ζωή τους. Οι μαθητές του θα εξαναγκαστούν σε 78 χιλιόμετρα, δυο ώρες δρόμο και τον χειμώνα πολύ περισσότερο για να κάνουν χρήση του συνταγματικού τους δικαιώματος για υποχρεωτική εκπαίδευση.

Για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας το 5ο Γενικό Λύκειο Αγίας Άννας Αχαρνών είναι ένας αριθμός. "Αλήθεια, ξέρουν ότι παιδιά που τα στέλνουν στο υδροκέφαλο πλέον 3ο Λύκειο πρέπει να διασχίζουν καθημερινά δύο αρτηρίες ταχείας κυκλοφορίας για να φτάσουν στο νέο σχολείο τους; Θεωρούν τα παιδιά μας δεύτερης κατηγορίας μόνο και μόνο επειδή οι γονείς τους είναι πια άνεργοι ή μεροκαματιάρηδες; αναρωτιούνται οι γονείς των μαθητών".

Και αυτοί οι άνεργοι ή μεροκαματιάρηδες, όπως δηλώνουν, παίρνουν λόγια του Παλαμά σε μια ύστατη προσπάθεια να αλλάξουν την απόφαση καταδίκης του σχολείου τους. «Λιτά χτίστε τα, απλόχερα, μεγάλα / γερά θεμελιωμένα, από της χώρας / ακάθαρτης, πολύβοης, αρρωστιάρας / μακριά μακριά τα ανήλιαγα σοκάκια / τα σχολεία χτίστε».

Ε, τώρα τα κλείνουν γιατί τα έχουμε πολλά και τους στοιχίζουν. Γι’ αυτούς είναι αριθμοί. Ούτε που ξέρουν πού πέφτουν τα σχολεία που καταργούν. Ούτε που τους νοιάζει τι θα απογίνουν οι μαθητές και οι δάσκαλοι. Αυτή η ύβρις δεν θα περάσει.

Το έκαψαν οι Γερμανοί, το ξανάφτιαξαν

Ναι, είναι διθέσιο το δημοτικό σχολείο Αμυγδαλεών στα Γρεβενά. Και γιατί είναι αμάρτημα αυτό; Αν ήξεραν τη σχέση του χωριού με το σχολείο, δεν θα τολμούσαν να το πειράξουν. Κι όμως πριν καταλάβουν τα γραφεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γρεβενών, οι κάτοικοι είχαν προειδοποιήσει. Είχαν πει ότι το σχολείο τους είναι το μεγαλύτερο στον δήμο, με το μεγαλύτερο υψόμετρο, τη μεγαλύτερη επικινδυνότητα κατά τη μεταφορά, τη μεγαλύτερη απόσταση (πολύ πάνω από μισή ώρα το καλοκαίρι και μπορεί πάνω από μία τον χειμώνα).

Είχαν μιλήσει για την ιστορία του (το πρώτο μονοτάξιο δημοτικό σχολείο από το 1870). Αυτό το σχολείο κάηκε το 1944 από τους Γερμανούς. Οι κάτοικοι έχτισαν άλλο στη θέση του με προσωπική εργασία. Γκρεμίστηκε το 1995 από το σεισμό και ο ΟΣΚ τοποθέτησε το προκατασκευασμένο κτίριο στο οποίο στεγάζεται σήμερα.

Είναι το μοναδικό οικολογικό Σχολείο της Δυτικής Μακεδονίας και το μοναδικό που διατηρεί ενημερωμένη ιστοσελίδα στην Π.Ε. Γρεβενών, η οποία μάλιστα αναδείχτηκε σε τρεις διαγωνισμούς στις πρώτες θέσεις ανάμεσα σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας. Πώς σκέφτηκαν να καταργήσουν ένα τέτοιο σχολείο;

Συγχώνευση εθνικοτήτων

Αλλάζουμε περιοχή. Σεπόλια - Κολωνός, μια ανάσα από το κέντρο της Αθήνας. Διαμαρτύρονται γονείς και δάσκαλοι για τη συγχώνευση τεσσάρων δημοτικών σχολείων που κόβει τμήματα, καταργεί θέσεις εκπαιδευτικών, βάζει περισσότερα παιδιά στα τμήματα. Πού είναι τα παιδαγωγικά κριτήρια;

Ξέρει ο διορισμένος περιφερειάρχης κ. Κουμέντος ότι στα υπό συγχώνευση σχολεία της περιοχής φιλοξενούνται μαθητές από 17 διαφορετικές εθνικότητες; Το ποσοστό των μεταναστόπουλων φτάνει και το 50% στο 136ο σχολείο που συγχωνεύεται με το 66ο. Ξέρει, αλλά οι εντολές είναι εντολές.

Ποιοι θέλουν το στολίδι μας;

Απ' τη Δευτέρα το Περιστέρι είναι σε κατάσταση πολιορκίας. Από τα 45 Γυμνάσια και Λύκεια εμπλέκονται στη διαδικασία συγχωνεύσεων - καταργήσεων τα μισά. Παράλογες συγχωνεύσεις ειδικά αυτή του 18ου και του 13ου Γυμνασίου. Δύο σχολεία εύρωστα, απόλυτα ανεξάρτητα μεταξύ τους, με απόλυτα διαχωρισμένα όρια, ξεχωριστά κτίρια και αυτόνομες αυλές. Το πολύπαθο 18ο Γυμνάσιο μόλις πριν δυο χρόνια απέκτησε το δικό του ανεξάρτητο κτήριο, ένα στολίδι για την πόλη. Γιατί;- ρωτούν οι πάντες. Δεν έχει καμία λογική. 'Η μήπως έχει; "Ποιοι επιβουλεύονται το νέο κτίριο του 18ου Γυμνασίου; Μήπως το προορίζουν για πολυκατάστημα ή σούπερ μάρκετ; -θέτουν το ερώτημα η διεύθυνση και ο σύλλογος γονέων του σχολείου. Αντίστοιχα ερωτήματα για άλλες περιπτώσεις σχολείων έχει διατυπώσει και η ΠΑΣΚ Εκπαιδευτικών Δυτικής Αθήνας.

Τα παιδαγωγικά κριτήρια που κυριάρχησαν στις συγχωνεύσεις είναι ιδιαιτέρως έκδηλα στο σχολικό συγκρότημα του άλσους Παγκρατίου. Πρόκειται για μια νέα "Γκράβα" όπου θα συνωστίζονται καθημερινά στον ίδιο χώρο 750 μαθητές! Προφανώς το συγκεκριμένο σχολικό συγκρότημα δεν εμπίπτει στις 6 περιπτώσεις σχολείων με 500 μαθητές για τις οποίες μας μιλούσε η υπουργός Παιδείας αλλά κάνει μία άλλη ξεχωριστή περίπτωση.

Πριν από τριάμισι χρόνια, θυμίζουν οι διευθυντές των σχολείων, το συγκρότημα υπήρξε θύμα βανδαλισμών που είχαν προκαλέσει σοκ. Όλοι τότε μιλούσαν για τη βία που παράγουν τα μεγάλα σχολικά συγκροτήματα. Τώρα η κ. Διαμαντοπούλου τα κάνει ακόμη μεγαλύτερα, διότι, όπως λέει, σημασία έχει ο αριθμός των μαθητών ανά σχολική μονάδα.

Διευθυντές και δάσκαλοι, πάντως, μιλούν για ακύρωση της προσπάθειας που καταβάλλουν όλα αυτά τα χρόνια να στηρίξουν τα σχολεία τους και να επανακτήσουν την ηρεμία που είναι απαραίτητη.

Λέει η κ. Διαμαντοπούλου πως είναι διατεθειμένη να διορθώσει πιθανά λάθη. Μα λάθος είναι όλη η λίστα που ανακοίνωσε τη Δευτέρα. Θα την πάρει πίσω;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου