Ο Carl Jung για τους δασκάλους

Ο Carl Jung για τους δασκάλους
"Ο καθένας μας θυμάται με σεβασμό τους καλούς δασκάλους του αλλά με ευγνωμοσύνη αυτούς που κατάφεραν να αγγίξουν την ψυχή μας. Το σχολικό πρόγραμμα είναι ένα απαραίτητο υλικό αλλά η ζεστασιά είναι το βασικό ζωτικό στοιχείο τόσο για ένα αναπτυσσόμενο φυτό όσο και για την ψυχή ενός παιδιού." (Ο Carl Jung για τους δασκάλους)

Πέμπτη, 31 Μαρτίου 2011

"Νέο Λύκειο" : Γολγοθάς εξετάσεων για τέσσερα χρόνια


Με παλαιές συνταγές και βιβλία το "νέο Λύκειο".
Και επίσημα προθάλαμος για τα πανεπιστήμια.
Διατηρούνται οι εισαγωγικές εξετάσεις για τις σχολές,
αλλά προστίθενται και κατατακτήριες εξετάσεις
για τα τμήματα στο πρώτο έτος των ΑΕΙ

Η
προτεινόμενη δομή του Λυκείου υπηρετεί κατά βάση τις απαιτήσεις του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και όχι την πρωταρχικής σημασίας απαίτηση για επαρκή γενική μόρφωση, που θα παρέχεται σε όλα τα παιδιά και θα συμβάλει τελικά στη διεύρυνση των μορφωτικών ανισοτήτων. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα, για να ανταποκριθεί στις ανάγκες ελληνικού λαού και της νεολαίας, χρειάζεται αλλαγές, όμως, το υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο της γενικότερης αντιεκπαιδευτικής και αντιλαϊκής πολιτικής που ακολουθεί η κυβέρνηση, με τις αλλαγές που προτείνει, υποβαθμίζει ακόμα περισσότερο τη δημόσια εκπαίδευση.
Την επίσημη κατάργηση της ανεξαρτησίας του Λυκείου ανακοίνωσε χθες η υπουργός Παιδείας την ώρα που χιλιάδες εκπαιδευτικοί διαδήλωναν ενάντια στη διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων. Η γενική παιδεία σταματά στην Α' Λυκείου. Από εκεί και πέρα οι μαθητές πέφτουν στα δίχτυα της άκρατης εξειδίκευσης, που θα παρέχεται από ένα φτηνό σχολείο, το φτηνότερο που μπορεί να υπάρξει, με μοναδικό στόχο την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο εξεταστικός Γολγοθάς θα είναι πλέον τετραετούς διάρκειας αφού για την πρόσβαση μπορεί να συνυπολογίζεται και ο βαθμός της Α' Λυκείου, ενώ οι κομβικές εξετάσεις επιλογής και κατάταξης σε πανεπιστημιακό τμήμα μετατίθενται για το τέλος του πρώτου έτους σπουδών. Είναι βέβαιο ότι το νέο σύστημα, με το οποίο θα δώσουν εξετάσεις οι μαθητές που του χρόνου θα φοιτήσουν στην Α' Λυκείου, θα προκαλέσει έκρηξη των ιδιωτικών δαπανών και αποικισμό της φροντιστηριακής εκπαίδευσης και στα πανεπιστήμια. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων έσπευσαν να δηλώσουν, πριν ακόμη τελειώσει η συνέντευξη Τύπου, ότι το σύστημα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Από τη συνέντευξη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας προκύπτουν τα εξής στοιχεία:

- Το νέο Λύκειο φτιάχνεται με τα πιο φτηνά υλικά. Μειώνονται οι ώρες διδασκαλίας, λειτουργούν τμήματα των 30 μαθητών ειδικά για τα μαθήματα που είναι κοινά για όλους, περικόπτονται τα υποχρεωτικά, αλλά και οι επιλογές που μπορούν να κάνουν οι μαθητές και, τέλος, δεν υπάρχει περίπτωση να γραφτούν νέα βιβλία. Θα αναπτύσσεται νέο διδακτικό υλικό όπου χρειάζεται, δήλωσε χαρακτηριστικά ο γ.γ. του υπουργείου Παιδείας, Β. Κουλαϊδής.

- Διευρύνεται ο κύκλος εργασιών των φροντιστηρίων κατά δύο τουλάχιστον έτη. Τρία είναι τα στοιχεία που συνηγορούν σ' αυτή τη διεύρυνση. Το πρώτο είναι ότι για την πρόσβαση θα συνυπολογίζεται η βαθμολογία και των τριών τάξεων του Λυκείου. "Δεν θα αφήσουμε την πρώτη, τη δευτέρα ή την τρίτη" δήλωσε χαρακτηριστικά η κ. Διαμαντοπούλου. "Όλο το Λύκειο παίζει ρόλο". Πάντως, αργά το απόγευμα, κύκλοι του υπουργείου Παιδείας έσπευδαν να διευκρινίσουν ότι ακόμη δεν έχει αποφασιστεί αν θα συνυπολογίζεται η βαθμολογία της Α' Λυκείου. Η διευκρίνιση αυτή δόθηκε λόγω διχογνωμίας υπουργού και γενικού γραμματέα εν απουσία της κ. Διαμαντοπούλου η οποία είχε αποχωρήσει από τη συνέντευξη Τύπου προκειμένου να παραστεί στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Τα φροντιστήρια και μάλιστα στην πιο εντατική τους μορφή θα επεκταθούν και στα πανεπιστήμια καθώς από τις επιδόσεις στο πρώτο έτος σπουδών θα κρίνεται το τμήμα εισαγωγής για κάθε νέο φοιτητή. Επιπλέον, η θεσμοθέτηση από την Α' Λυκείου υποχρεωτικών Εργασιών, δύο το χρόνο, που θα συνυπολογίζεται στη βαθμολογία του Λυκείου, θα δημιουργήσει, όπως δείχνει η εμπειρία από τη λειτουργία του ΙΒ σε ιδιωτικά σχολεία, μια νέα δεξαμενή πελατών για τον ιδιωτικό τομέα της παιδείας.

Δεύτερον, η εξεταζόμενη ύλη θα καλύψει και τις τρεις τάξεις του Λυκείου. "Οι εξετάσεις δεν θα είναι με τον τρόπο που είναι σήμερα. Δηλαδή ύλη από σελίδα 72 μέχρι 76, μείον την κίτρινη παράγραφο", είπε η Α. Διαμαντοπούλου. Θα είναι πραγματικά μια εξέταση η οποία θα μπορεί να δει και την συνολική συγκρότηση του μαθητή.

- Περιορίζονται δραστικά οι επιλογές των μαθητών οι οποίοι από τα δεκαέξι τους χρόνια καλούνται να αποφασίσουν τι θα σπουδάσουν παρά το γεγονός ότι η εισαγωγή σε Σχολή και όχι Τμήμα πλασάρεται ως λύση στο πρόβλημα των πρώιμων επιλογών.

- Το Λύκειο δεν θα είναι πλέον για όλους, αλλά για τους έχοντες και κατέχοντες. Αυτούς που οι οικογένειές τους μπορούν να αντέξουν το οικονομικό βάρος της αρίστευσης των παιδιών. Τη διάσταση αυτή αναγνώρισε εμμέσως η υπουργός Παιδείας θέτοντας θέμα χαμηλής ελκυστικότητας της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης. Όπως είπε, μόλις 1 στους 4 μαθητές επιλέγουν την τεχνική εκπαίδευση, γεγονός που βρίσκεται σε πλήρη αναντιστοιχία με τα ισχύοντα στην Ευρώπη.

Τέλος, ορισμένες από τις κατευθύνσεις μένουν χωρίς μαθήματα επιλογής, καθώς τα αναγραφόμενα (βλέπε πίνακες) ως μαθήματα εμβάθυνσης είναι φροντιστηριακά, χωρίς ξεχωριστή ύλη. Πάντως, Ιστορία και Θρησκευτικά κατάφεραν την τελευταία στιγμή να μπουν στα υποχρεωτικά μαθήματα (τα Θρησκευτικά μέχρι και τη Β' Λυκείου), αλλά οι Ξένες Γλώσσες υποβιβάστηκαν σε μάθημα επιλογής.

Πρόγραμμα σπουδών Λυκείου

Α' Λυκείου

1. Ενιαίο μάθημα με τρεις κλάδους: α) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, β) Νέα Ελληνική Γλώσσα και γ) Νέα Ελληνική Λογοτεχνία

2. Ενιαίο μάθημα με τρεις κλάδους: α) Φυσική και β) Χημεία και γ) Βιολογία.

3. Επιλογή μιας ερευνητικής εργασίας ανά τετράμηνο με θέμα που εντάσσεται στους κύκλους "Ανθρωπιστικές και κοινωνικές Επιστήμες", "Τέχνη και Πολιτισμός", "Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες και Τεχνολογία" και "Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη" ή με θέμα που συνδυάζει κάποιους από τους προαναφερόμενους κύκλους. Μια εργασία θα μπορεί να είναι στα Αγγλικά. Όλες οι εργασίες θα περιλαμβάνουν χρήση της τεχνολογίας και του Διαδικτύου στο οποίο και θα αναρτώνται με την ολοκλήρωσή τους.

Β' Λυκείου

Υπόμνημα

Κοινά Υποχρεωτικά Μαθήματα (δυνητική συνδιδασκαλία)

Ίδια μαθήματα αλλά σε άλλο βάθος εξειδίκευσης στην κάθε κατεύθυνση

Σχόλιο: Το σκούρο γκρίζο χρώμα σημαίνει συνδιδασκαλία του ίδιου μαθήματος ανάμεσα στους μαθητές των δύο κατευθύνσεως και εφόσον βεβαίως δεν γίνεται υπέρβαση του μέγιστου αριθμού μαθητών ανά τμήμα που προβλέπεται σήμερα.

1. Ισχύει ό,τι και στην Α' Λυκείου.

2. Οι μαθητές της κατεύθυνσης Α μπορούν να διαλέξουν ως υποχρεωτικό μάθημα είτε τη Βιολογία είτε την Επιστήμη Υπολογιστών.

3. Προϋπόθεση για να πάρει κάποιος μαθητής το σχετικό μάθημα εμβάθυνσης είναι να έχει επιλέξει το αντίστοιχο υποχρεωτικό μάθημα.

Γ' Λυκείου

1. Ισχύει ό,τι και στην Α' Λυκείου.

2. Προϋπόθεση για να πάρει κάποιος μαθητής το σχετικό μάθημα εμβάθυνσης είναι να έχει επιλέξει το αντίστοιχο υποχρεωτικά μάθημα.

3. Τα μαθήματα “Κοινωνιολογία” και “Εισαγωγή στο Δίκαιο και τους Πολιτικούς Θεσμούς” αποτελούν ένα ενιαίο πακέτο που επιλέγεται εναλλακτικά προς το πακέτο μαθημάτων “Μακροοικονομική και Μακροοικονομική” και “Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και Υπηρεσιών” στην κατεύθυνση ΑΒ ή προς το πακέτο μαθημάτων “Ιστορία της Τέχνης και του Πολιτισμού” και “Φιλοσοφία” στην κατεύθυνση Β.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου