Ο Carl Jung για τους δασκάλους

Ο Carl Jung για τους δασκάλους
"Ο καθένας μας θυμάται με σεβασμό τους καλούς δασκάλους του αλλά με ευγνωμοσύνη αυτούς που κατάφεραν να αγγίξουν την ψυχή μας. Το σχολικό πρόγραμμα είναι ένα απαραίτητο υλικό αλλά η ζεστασιά είναι το βασικό ζωτικό στοιχείο τόσο για ένα αναπτυσσόμενο φυτό όσο και για την ψυχή ενός παιδιού." (Ο Carl Jung για τους δασκάλους)

Παρασκευή, 6 Μαΐου 2011

Γιατί όχι στις συγχωνεύσεις

του Γιώργου Πλακίδα, καθηγητή 2ου Λυκείου Βύρωνα

Εδώ και καιρό έχει ξεκινήσει ένας αγώνας της εκπαιδευτικής κοινότητας ενάντια στις συγχωνεύσεις των σχολείων.Ειδικά στο Βύρωνα, το πρόβλημα εστιάστηκε στο συγκρότημα των σχολείων της Μυρακτής (1ο,2ο Γυμνάσιο και 1ο,2ο Λύκειο).Κατηγορηθήκαμε από κάποιους για ανώφελους συναισθηματισμούς, για ναρκισσισμό, για αριστερισμό,για στείρα αντιπολιτευτική διάθεση. Νομίζω όμως ότι η σοβαρή διαπραγμάτευση του συγκεκριμένου θέματος πρέπει να βασίζεται σε επιχειρήματα και μόνο και όχι σε ιδεοληψίες, ούτε σε προσωπικές ή κομματικές γραμμές.
Εμείς καταθέσαμε στο διάλογο (που, ειρήσθω εν παρόδω, δεν έγινε ποτέ από την πλευρά των προϊσταμένων) τους λόγους για τους οποίους τασσόμαστε κατά της συγχώνευσης και τους οποίους θα απαριθμήσω και εδώ σύντομα.

1. Τα μεγάλα σχολεία ευνοούν την παραβατικότητα (συμμορίες, διακίνηση ναρκωτικών κλπ), κάτι που υποστηρίζεται ευρύτατα και από τη σύγχρονη επιστημονική βιβλιογραφία. Αντίθετα στα σχολεία μας, όπου γνωριζόμαστε όλοι κυριολεκτικά με το μικρό μας όνομα, τέτοιου είδους συμπεριφορές πολύ ευκολότερα γίνονται αντιληπτές και προλαμβάνονται.
2.Η στενή σχέση με τους μαθητές βοηθάει και στην αντιμετώπιση διαφόρων παιδαγωγικών, μαθησιακών αλλά και κοινωνικών προβλημάτων
Στα σχολεία μας αναπτύσσεται μια αίσθηση «κοινότητας», για την οποία όλοι είναι υπεύθυνοι, αλλά και από την οποία όλοι έχουν προσδοκίες.
3. Όλα τα σχολεία του συγκροτήματος έχουν αναπτύξει εξαιρετικές εξωδιδακτικές δραστη-ριότητες (πολιτιστικές, περιβαλλοντικές κ.α.) που τώρα πια δε θα έχουν χώρο να στεγα-στούν. Δεν υπάρχει χώρος, όχι μόνο μέσα στο σχολείο , αλλά και σε ολόκληρο το Βύρωνα, όπου να μπορούν να συγκεντρωθούν όλοι οι μαθητές των υπό διαμόρφωση συγχωνευόμενων σχολείων. Κατά συνέπεια δεν μπορούν πια να γίνονται ούτε σχολικές γιορτές, ούτε άλλου είδους εκδηλώσεις.
4. Δεν μπορούν πια να συγκεντρωθούν για οποιοδήποτε λόγο όχι μόνο όλοι οι μαθητές ή οι γονείς των μαθητών, αλλά ούτε και οι ίδιοι οι καθηγητές του κάθε συλλόγου. Οι συνεδριάσεις του συλλόγου των διδασκόντων θα γίνονται πια μόνο με τηλεδιάσκεψη.
5. Θα περιμέναμε πως η διοίκηση είχε κάνει μια σοβαρή μελέτη πριν προχωρήσει στην εξαγγελία της συγχώνευσης. Στην πράξη όμως διαπιστώσαμε πως δεν υπήρχε απολύτως τίποτε. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι μόλις σήμερα (7/4) το Υπουργείο εξήγγειλε διαβούλευση για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων στην οποία αναφέρει ότι πρόκειται να δρομολογήσει πρωτοβουλίες για να αποτυπώσει το προσωπικό και τις υποδομές, ώστε να έχει μια βάση προκειμένου να «επιτύχει στη συνέχεια το ικανοποιητικό μέγεθος Σχολείου, σύμφωνα με εκπαιδευτικές ανάγκες ».
6. Ένας πειστικός λόγος για τη συγχώνευση, στις σημερινές τουλάχιστον δύσκολες ώρες που περνάει η χώρα, θα ήταν η εξοικονόμηση κονδυλίων. Όμως στα συγκεκριμένα σχολεία δεν ισχύει ούτε αυτό. Δεν πληρώνουμε ενοίκιο, όπως συμβαίνει αλλού, ούτε υπάρχουν πολλαπλές υποδομές που θα μπορούσαν να ενοποιηθούν.
7. Προβλήθηκε ακόμη ως αιτιολογία η δημιουργία του νέου λυκείου. Πράγματι το νέο λύκειο όπως παρουσιαζόταν στα σχέδια που είχαν διαρρεύσει (;) προ καιρού απαιτούσε μεγαλύτερες σχολικές μονάδες
Το τελικό σχέδιο όμως, που εξαγγέλθηκε από την κα Διαμαντοπούλου, μπορεί να λειτουργήσει πολύ καλά -ίσως και καλύτερα- στα υπάρχοντα σχολεία.
8.Με τη συγχώνευση των σχολείων θα μειωθούν οι οργανικές θέσεις των διδασκόντων. Άρα κάποιοι καθηγητές θα μετακινηθούν, για να καλύψουν άλλα κενά που θα δημιουργηθούν από τη συνταξιοδότηση παλαιότερων συναδέλφων. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Μηδενικοί διορισμοί. Μήπως τελικά μόνο αυτός είναι ο λόγος;

Υπάρχουν κι άλλοι λόγοι τους οποίους θα μπορούσα να επικαλεστώ. Θα προτιμήσω όμως να θέσω ένα ερώτημα.

Μήπως αντί να καλούμαστε εμείς να απαντήσουμε στο ερώτημα γιατί όχι στη συγχώνευση, θα έπρεπε κάποιοι να μας πουν γιατί γίνεται αυτή η συγχώνευση;
Υπάρχουν συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί, παιδαγωγικοί, κοινωνικοί και λειτουργικοί λόγοι που συνομολογούν πως τα αποτελέσματα της συγχώνευσης θα είναι σαφέστατα αρνητικά. Ποια είναι τα επιχειρήματα υπέρ της αντίθετης άποψης;

Υπάρχουν βέβαια πολλά πολλά πράγματα που πρέπει να αλλάξουν στην Ελλάδα του 2011.
Χωρίς όμως σχεδιασμό, χωρίς μελέτη, χωρίς στοιχειώδη εκτίμηση των δεδομένων οι αλλαγές δε θα είναι απλώς τουφεκιές στον αέρα· θα είναι οπισθοδρόμηση.



Αναδημοσίευση από την εφημερίδα ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου